úterý 13. srpna 2019

Dohráno: Xenonauts


Hnusáci, emzáci, ufouni, slizáci, šediváci ... takhle bych mohl pokračovat docela dlouho, ale udělám to jednoduší, je to prostě šmejd z vesmíru a ten musí být zlikvidován! Takže vzhůru do toho, veliteli!

Xenonauts od nezávislého studia Goldhawk interactive je na kickstarteru podpořená kopírka původního UFO: ENEMY UNKNOWN (X-COM: UFO defense v US) z roku 1994, jenž by měla být přívětivější k novodobým pařanům jak graficky, tak asi i hratelností. 


Myšlenka a cíl hry zůstává stejný - na zemském orbitě se objevila horda emzáků toužících po ovládnutí lidstva (aby jej následně mohli pěstovat a používat místo hovězího do ufounských burgrů), jenže nepočítali s tím, že lidstvo bude tak trochu připraveno již od roku 1958 kdy se objevilo první UFO nad Islandem, které následně bylo sestřeleno pomocí atomových raket (CCCP/USA), trosky byly následně prozkoumány a lidstvo zjistilo, že jestli se takových lítajících talířů objeví více, tak že je pěkně v prdeli.


Na ten popud byla založena organizace s názvem Xenonauts, která byla financována celým světem a ta se začala připravovat na případnou emzáckou invazi která, jak víme, začala v Listopadu 1979 kdy se na orbitě zjevila ufounská flotila a tím začal několik let trvající terror! 

Tak jako v původním ufu, i zde stavíme základny po celém světě nejlépe tak, aby se jejich radarový dosah překrýval a nám neuniklo jediné ufo vhodné k sestřelení. Čím více jich nad daným kontinentem/světovou velmocí sestřelíme, tím více budou spokojeni a s radostí platit výpalné za ochranu.


Pokud ale budeme poletující talíře a následné výsadky na zem ignorovat, může se stát že se daná oblast dostane pod cizáckou kontrolu a přestane s námi spolupracovat (přísun peněz), napravit to již nejde (nebo jsem nepřišel na to jak). Pokud se takových oblastí objeví pět, cizáci získají kontrolu nad světem a tím to pro nás končí.


Abychom mohli ty lítající potvory sestřelovat a následně likvidovat nebohé posádky talířů na zemi, potřebujeme vojáky a vybavení, no a aby vojáci měli nějakou šanci, potřebují lepší výzbroj a ochranu. Jelikož je rok 79, vybavení tomu odpovídá - k dispozici jsou klasické konvenční zbraně jako útočná puška M16, těžký kulomet, bazooka.. což možná tak platí na první přilétnuvší ufouny, avšak už ne na jejich silnější (nasranější) soudruhy ..


Takže potřebujeme krást cizáckou technologii, následně ji zkoumat a okopírovat. K tomu je potřeba postavit laboratoře a najmout vědce na bádání. Když už je to vybádáno, potřebujeme to vyrobit a tak je třeba postavit dílny a najmout inženýry! Čím více vědců a inženýrů, tím rychleji vyvíjíme nové technologie a vyrábíme nové hračky, což stojí hromadu peněz.

Mimo to můžeme postavit raketovou ochranu základny, nemocnici, ubikace pro vojáky, hangáry ... 

Abychom to celé finančně utáhli, je potřeba tedy sestřelovat emzáky a následně vyrážet na pozemní mise - tohle je hlavně důležité ze začátku hry, kdy se opravdu potřebujeme dostat k novým technologiím (emzácké mrtvolky,zbraně) a nakrást si artefakty z havarovaných talířů. Proč to celé říkám, oproti původnímu ufu je zde totiž možnost vynechat pozemní výsadek a nechat místo havárie  a blízké okolí vybombardovat za což sice získáme nějaké peníze, ale pokaždé méně, než když je vyřídíme ručně (následný prodej sesbíraného vybavení)


Pokud si z mise odneseme cizáckou technologi či nějakého ufouna (mrtvého/živého) můžeme se pustit do výzkumu/pitvy/výslechu což nás hrou posunuje dále - pěknou vlastností je i to, že na hlavním "glóbu" vidíme co musíme udělat, abychom pokročili dále (např zajmi cizáckého velitele pro výslech), dobrou vychytávkou je i to, že po každé úspěšné misi hra sama prodá veškerý sesbíraný bordel, který pro nás nemá využití, což v původním ufu nebylo a člověk měl pořád plné sklady.



K celkové hratelnosti asi nemám moc co říct, kdo hrál první UFO jako by hrál toto (rozdíl je v zakončení, neletíme na Mars, ale musíme vyřídit velitele cizácké invaze, který na to všechno čumí ze svého megaufa na orbitě), co mě ale mrzelo bylo celkově málo náhodných událostí - teror ve městě jsem měl jen dvakrát. Doba od prvního ufa se taktéž posunula, takže mohla hra zakomponovat i věci z ufa druhého (terror from the deep) jako jsou přepady lodí, možnost střílet emzáky i pod vodou, nebo třeba udělat výsadek na ropné plošině.. a přitom hra sama vypisuje na glóbu všelijaké možné nepřístojnosti, které se po zemi dějí, ale my na ně nemůžeme nijak reagovat... 


Čas od času se stane, že emzáci zaútočí na naší bázi anebo naopak my zaútočíme na tu jejich, oproti originálu nejsou báze na patra, ale vždy se boj odehrává jenom v jednom patře... snad si to tedy vzpomínám dobře (nejsem nejmladší..), že v původním ufu byly nepřátelské báze i přes více pater... 


Abych to nenatahoval, graficky má hra své kouzlo, je to takový komiksový styl s izometrickým nakoukáním na bojiště, mě osobně to sedlo, obrázky v xenopedii jsou fajn a po dohrání módu, který obsahoval variabilnější mapy, se ani prostředí neokoukalo, trochu mne mrzela jeho nezničitelnost oproti původnímu ufu .. zvuky zvučí, hudba nehraje, jen povedený ambient

HW náročnost je velice nízká, takže si zahraje opravdu každý a i přes nějaké nedostatky (či nedodělky?) nemohu nic jiného než Xenonauty doporučit! - mé výtky třeba budou vyslyšeny v díle druhém, který dle všeho bude jen vylepšeným dílem prvním - přechod na Unity engine a zapracovány připomínky komunity.

Doporučují tři vlci a jedno mládě z pěti!

- do hry se přes Steam workshop dá stáhnout velice povedená čeština a další modifikace
- syndrom ještě jedno kolo a jdu spát zajištěn!
- moje herní doba do konce 35 hodin dle Steamu


Žádné komentáře:

Okomentovat