pátek 12. října 2012

Dohráno: SYNDICATE (1993)


Po dlouhých 19ti letech jsem se dostal k této hře. I když, kdysi jako malé vlče jsem to zkoušel hrát, ale byl jsem v té době hodně mlád a neuměl anglicky a tak to byl asi hlavní důvod, proč jsem do syndikátu nějak hlouběji nepronikl.

Ale nějaké vzpomínky zůstaly (následně podpořené profilem hry na databázi her) a když se naskytla příležitost Syndicate si obstarat,nebylo nad čím moc co přemýšlet, jedná se přeci jen o klasiku, no ni?


O čem to celé vlastně je? Jsme postaveni do role šéfa syndikátu v jehož čele budeme budovat lepší budoucnost po celém světě (tj.zabíjet, unášet, krást..).Na začátku máme v ledničce připraveno osm zmrzlých agentů (když nám dojdou hra končí, avšak v pozdější fázi si můžeme ulovit další), které můžeme vyslat na misi kterých je +/- 50 rozprostřených po celém světě.


Úkoly nejsou moc variabilní, jsou jich v podstatě jen čtyři druhy a to zabít někoho, unéset někoho, doprovodit někoho někam nebo něco ukrást.Tím čím se však liší, je způsob jejich provedení čímž je dána i délka mise od cca jednominutovek (úkolem někde v Evropě bylo zabít všechny agenty nepřátelských syndikátů, mise začala, moji chlapáci asi přijeli tramvají, takže slezli z nástupiště, v tom se okolo začali rojit bubáci, všechny je postříleli a to byl prosím konec mise) až po 10ti minutovky, kdy jsem někde v Jižní Americe musel nejprve sehnat sanitku, kterou jsem pak musel přijet pro doktora, který ji poté odvezl do nemocnice, přičemž to celé samozřejmě znepříjemňovali agenti jiného syndikátu.


Tak jak nejsou variabilní mise,  stejným neduhem trpí i grafika. Ta přitom není vůbec zlá (běží v 640x480x4bit), ale strašně rychle se okouká, pořád ta stejná městská zástavba, pořád ta stejná hněď a šeď, jediné co se trochu liší je jen zem, nechápu proč například na Aljašce je místo sněhu tráva jak někde na stepi? Architektura měst se také nesse stále ve stejném duchu, je jedno jestli jsme v Evropě či Asii, přitom konverze na jiné systémy mají grafiku variabilnější (mimo tedy Amigu, tam mi ta grafika přišla snad ještě horší než na PC?) viz.např konverze na Genesis , tam zase ale postavičky vypadají jaksik chujově..


Zajímavým prvkem je postupné vylepšování agentů pomocí implantátů (lepší oči, rychlejší nohy..) či výzkum nových zbraní a technologií (laserové pušky, energetický štít..). K tomu aby jsme mohli tuto bohulibou činnost provádět potřebujeme penízky a ty získáváme z dobytých teritorií. Čím více lidí obývá danou oblast, tím více peněz nám jde z daní, které můžeme mimochodem zvyšovat/snižovat dle potřeby a nálady v regionu. Pokud napaříme moc velké daně, může se stát to, že lidé začnou rebelovat a druhý syndikát nám tento region obsadí, pak ho samozřejmě musíme dostat zpět pod naší kontrolu (ale toto se mi stalo pouze jednou za celou hru).


Celý ten kolotoč výzkumu, nákupu a dovybavování agentů řádně funguje cca do půlky hry, potom už je vše vyzkoumáno, takže pak peníze slouží jen k tomu, aby jsme kupovali plné zásobníky naším agentům.


Ve výsledku se to celé hraje velice dobře, zapálení civilisti pěkně hoří (a řvou), když je omylem sežehneme plamenometem, policajti se snaží co se dá aby nás zastavili, ale co zmůže malá uzi proti rotačnímu kulometu, že? Jedinou výzvou tak zůstávají agenti znepřátelených syndikátů, hlavně tedy ze začátku, kdy mají vesměs lepší vybavení než my, ale po vynálezu odolnějšího skeletu, minugunu a laseru se z nich vesměs stávají jen otravné mouchy.


Velice dobrou myšlenkou je možnost dopovat naše agenty drogami čímž se z nich stávají nezávisle fungující krvelačné bestie, resp. záleží na tom, jaké množství drogy do nich pustíme, tímto můžeme ovlivňovat rychlost, agresivitu anebo vlastní uvažování. V těchto případech je také důležité jaké vylepšení už mají v sobě agenti nainstalovány, podle toho pak trvá efekt drogy. No a když už je nejhůře, můžeme spustit tzv "panic mód" (mód PANIKY, to jen tak pro jistotu..), ve kterém naši svěřenci vytáhnou sami zbraně a zabijí cokoliv, co se na ně jen podívá.


Obtížnost celé hry se těžko hodnotí, postup hrou si můžete zvolit dle sebe, tak je možné že ze začátku narazíte na nehratelné mise a vrátíte se k ním později až budete mít lepší výbavu. Já zvolil postup přes Evropu, Asii, Afriku a pak zbytek světa a tak mi obtížnost přišla taková normální, žádná extra výzva, až tedy na "poslední" tři-čtyři mise.

Co se mi moc nelíbilo je to, že hra docela dost často hází klacky pod nohy.

Příklad? V jedné misi jsem měl za úkol zničit tři vozidla. Nasedl jsem do auta, podle skeneru jsem dojel do nějaké továrny, za mnou se zavřela brána (brána se otevře jenom pokud přijedete autem), vykinožil jsem agenty a policajty, zničil jedno auto, druhé auto, teď mi skener ukázal že i to auto, kterým jsem přijel je potřeba zničit, ok, zničil jsem. Teď mi začal skener ukazovat polohu kde pro mne přiletí vznášedlo, ok, hmm, problém. Jsem na nějakém dvoře před fabrikou, přede mnou zavřená brána, všechny auta zničené, brána se neotevře, jiný východ (i když jsem ho dost dlouho hledal) zde není. Hmm tak jsem musel misi ukončit a zkusit to znova s tím, že jsem to poslední auto zničil až poté co jsem vyjel z továrny ven a pak pěšky došel na "take off" point..



Poslední věc co bych hře vytknul je zakončení hry. Intro bylo parádní, tak jsem byl hnán kupředu s tím, že uvidím nějaké to správné zakončení a vono hovno. Po všem tom času a úsilí, jsem se na konci nedočkal žádného outra, ba ani žádného "congratulations, you rule the world!" ale jen titulků těch, co na hře dělali.

Tohle já osobně nemám rád..

Ve výsledků jsem ale rád za to, že jsem si tuhle klasiku zahrál a dohrál, udělat dnes někdo rozšířený remake originálu (něco takového jak nový XCOM) tak jsem nadšený a jdu do toho, ale co se značkou udělali? Jen stupidní 3D akci, která dnes málokoho osloví a pamětníky už vůbec ne..

Verdikt? Doporučuje sedm vlků z deseti.

btw. byť jsem vlastníkem jen HIT SQUAD reedice, je v ní přibalen velice kvalitní manuál, který se vyplatí přečíst nejen k lepšímu pochopení principů hry ale také kvůli komentářům hlavních vývojářů hry.


Žádné komentáře:

Okomentovat